Generální manažer Regionálního centra Arvalu Marius Wijnen již mnoho let využívá vůz s elektrickým pohonem. A to nejen na jízdu po městě, ale i na dlouhé vzdálenosti, včetně cest v zimě na hory. Letos se vydal se svým vozem Mercedes EQC do rakouských Alp, a pomohl nám tak zmapovat nejen infrastrukturu v Rakousku, ale rovněž také praktické záležitosti uživatele elektromobilu.
Jaký je každodenní život s elektromobilem. Jak často například musíte nabíjet?
Jezdím v podstatě každý den, téměř každý den z domova do kanceláře. Doma nabíjet nemůžu, žijeme v bytě a na našich parkovacích místech není možné nainstalovat dobíjecí stanici. Ty ovšem máme právě na parkovišti u kanceláří. Do práce jezdím 58 kilometrů, tam nechám auto dobíjet až do úplného nabití, což trvá asi čtyři hodiny. Během pracovního týdne nikde jinde nabíjet nemusím.
O víkendech, pokud jedeme na výlet třeba do hor či podobně, vyhledám si nabíjecí stanici v blízkosti cíle. Nikdy jsem neměl problém s nalezením nabíjecí stanice.
S elektrovozem bez problémů zvládáte i delší cesty…
To je pravda. Řeknu vám příklad. Vůz jsem dostal jeden den před Vánocemi a hned jsem s ním jel z Vídně do Nizozemska, což je nějakých 1200 kilometrů, takže docela dlouhá cesta. Každý mi říkal, že jsem se zbláznil. Cesta mi trvala 14 hodin a dobíjet jsem musel pětkrát. Nabíjením jsem strávil celkem 2,5 hodiny. Ale takto dlouhou cestu nepodnikáte jako víkendový výlet.
Musím dodat, že jsem jel v zimě, v minus 8 stupních Celsia a dojezd vozu je pak o 25 – 30 % kratší než za optimálních podmínek při teplotě 15–20 stupňů Celsia.
Naopak, nastala nějaká situace, kdy vám byl elektromobil výhodou?
Řízení elektrovozu je mnohem plynulejší a pohodlnější než řízení vozu se spalovacím motorem. Jedete plynule, vůz nevydává žádný hluk, to je veliká výhoda. A samozřejmě musím zmínit i pozitivní vliv na životní prostředí.
Nedávno jste absolvoval cestu na hory. Odkud a kam jste přesně jel?
Jel jsem z Vídně, protože tam žiji, a jeli jsme do rakouských Alp, do vesnice Zürs. Trasa měřila kolem 600 km a cestou jsme nabíjeli dvakrát po půl hodině, v Salzburgu a Innsbrucku.
Jak to bylo s nabíječkami, musel jste dlouho hledat nebo je síť dostatečná?
Při zadání destinace do navigačního systému se automaticky vyhledá trasa včetně nabíjecích stanic, nemusím je tedy hledat, mé auto to udělá za mě.
Stalo se vám, že by byly všechny stanice obsazené, že byste musel čekat?
Ne. Jednou, když jsem přijel, byly všechny stanice obsazené, ale jedno z aut právě odjíždělo, takže jsem se dostal na řadu ihned. Očekávám ale velký nárůst elektrovozů v nadcházejících letech, pak se z toho může stát běžný problém. Vím, že v Německu již občas o víkendech vznikají fronty. Mnoho lidí tam vlastní elektrovozy a k tomu se přidávají Nizozemci projíždějící do Švýcarska a Rakouska.
Pokud nebudou země investovat do rozvoje sítí dobíjecích stanic, může tento problém v budoucnu významně narůst.
Někteří odpůrci elektromobility tvrdí, že s elektromobilem není možné jezdit v nízkých teplotách.
Jaká je vaše zkušenost?
Je pravda, že pokud mrzne, dojezd poklesne o 25–30 %. Ale neznamená to, že není možné jezdit, prostě musíte počítat s jedním dobitím navíc na každých 600–700 kilometrů. Takže pokud máte trasu 600 km, zvládnete ji v teplém počasí na jedno nabití, zatímco v mrazech si musíte připočítat půlhodinu navíc.
Měl jste po cestě v souvislosti s elektromobilem nějaký problém?
Ne. Řídil jsem již několik elektrovozů, nejprve jsem měl dva nebo tři roky plug-in hybrid, potom další tři roky Jaguar I-PACE a nyní tento Mercedes a žádný problém jsem neměl. Pravda, předtím jsem žil v Nizozemsku, myslím, že zde ve východní Evropě jsou potřeba vládní investice pro podporu infrastruktury.
Také my jako Arval máme důležitý úkol přesvědčit své klienty a pomoci jim zvolit vhodnou politiku k podpoře ekologických zdrojů.
Jste spokojen se způsoby platby za dobíjení?
Rozhodně. K elektrovozu dostanete kartu, která vám umožňuje platit u několika různých poskytovatelů. Mám karty od Shell a OMV a také slovenskou kartu METRO, takže platím těmito kartami stejně, jako tomu bylo dříve u aut na benzin či naftu.
Arval Regional Center (ARC)
Od roku 2015 patří ARC do bankovní skupiny BNP Paribas. Funguje pro region Maďarsko, Slovensko, Česko, Švýcarsko a Polsko. Pilíře ARC tvoří dvě hlavní oblasti – technická a finanční. Zajišťuje podporu všech oblastí souvisejících s full service operativním leasingem, tedy kontaktní centrum, servis, pojistné události a další.
S elektromobilem v Rakousku
V Rakousku bylo na konci loňského roku celkem 10 540 veřejně přístupných nabíjecích bodů. Výkonem do 22 kW (normal) lze nabíjet u 8908 z nich. Rychlých nabíjecích bodů (fast) s výkonem více než 22 kW je pak 1632. Vyplývá to z dat rakouského spolkového ministerstva dopravy, inovací a technologií. Nejvíce nabíjecích bodů má spolková země Horní Rakousy (2229 N/356 F), následovaná Tyrolskem (1369 N/233 F) a Vídní (1389 N/119 F). Jen pro zajímavost: v Rakousku jezdí 106 457 elektřinou poháněných automobilů – elektromobilů, plug-in hybridů a vozů s palivovými články. Na jeden dobíjecí bod tak vychází deset těchto vozů. V Rakousku je možné platit za dobíjení na vybraných místech prostřednictvím Arval dobíjecí karty.