SOUBOJ ŠKODA KODIAQ VERSUS ELEKTRIČTÍ VYZÝVATELÉ POHLEDEM CELKOVÝCH NÁKLADŮ NA PROVOZ

Elektromobilita 14 Sep 2023

Jedním z tradičních argumentů proti bateriovým elektromobilům je jejich vyšší pořizovací cena oproti vozidlům se spalovacím motorem. Často lze slyšet, že stojí dvakrát či třikrát tolik, co vůz na benzin či naftu, a že i jejich provoz je při dnešních cenách elektrické energie nákladnější než u aut s konvenčním motorem. V tomto vydání Arval Life se chceme proto blíže podívat, jak tomu skutečně je a to rovnou formou porovnání TCO - celkových nákladů na provoz. Připravili jsme srovnání nejen nákladů na operativní leasing, ale též provozních nákladů na palivo, resp. elektrickou energii. Rozhodující je pak samozřejmě porovnání součtu těchto dvou hodnot. 

Podobných srovnání najdeme na internetu vícero, málokdy se však poměřují opravdu maximálně srovnatelná vozidla. Jelikož značnou část prodávaných bateriových elektromobilů tvoří modely SUV, zvolili jsme nejprodávanějšího zástupce této kategorie na českém trhu s naftovým motorem - Škoda Kodiaq 2,0 TDI 147 kW ve verzi s automatickou převodovkou DSG a pohonem všech kol. Poměřili ho s rovnou čtveřicí nejžádanějších bateriových elektromobilů obdobné velikosti, výkonu a pohonu 4x4 - Škoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5, Volkswagen ID.4 a Tesla model Y. Jak “souboj” dopadl se dozvíte na následujících řádcích.

Nejprve něco málo k parametrům porovnání: zvolili jsme nejtradičnější kombinaci délky full-service operativního leasingu a nájezdu kilometrů, což představuje pronájem na 48 měsíců s nájezdem 30 000 km ročně. Vycházeli jsme z výrobci udávaných kombinovaných spotřeb nafty i elektrické energie, cenu litru nafty jsme odvodili od aktuálního průměru pro Českou republiku na webu www.kurzy.cz a cenu jedné kWh spočítali z poměru 80% dobíjení doma či ve firmě za tzv. Vyhlašovanou cenu elektrické energie (Vyhláška č. 85/2023 Sb.) a 20% veřejného dobíjení na rychlonabíjecích stanicích dle průměru ceníků tří největších poskytovatelů tohoto dobíjení v ČR - PRE, ČEZ a E.ON. 

Ačkoliv jsme se snažili vybrat co možná nejpodrobnější modely vozidel, jisté rozdíly mezi nimi vždy budou. U některých modelů je k dispozici pohon všech kol jen s výkonnějších motorem, mírné rozdíly jsou ve vnějších velikostech vozidel, objemu jejich zavazadlového prostoru, dojezdu km či rychlosti nabíjení. To vše spolu s druhem pohonu má samozřejmě vliv na ceníkovou cenu srovnávaných vozů. V tomto souboji nejlevnější bateriový elektromobil Tesla model Y je v ceníkové ceně stále o více než 10% dražší než naftový Kodiaq. Nejdražší srovnávaný elektromobil - Hyundai Ioniq 5 pak cenu Kodiaqu převyšuje o více než 25%. – to by šlo možná jen jako doplňující poznámka

Vyšší pořizovací cena bateriových elektromobilů se přirozeně promítá do splátek operativního leasingu. Elektromobily ovšem mohou těžit z některých výhod jako jsou nižší servisní náklady, absence nákladů na dálniční známku, nižší cena povinného ručení a v neposlední řadě také z agresivně nastavených zůstatkových hodnot, jelikož elektromobilům v Arvalu opravdu hodně věříme. Splátka operativního leasingu na naftového Kodiaqa je i přesto nižší než na kterýkoliv ze srovnávaných elektromobilů. Nejblíže konvenčnímu modelu je Škoda Enyaq, největší rozdíl je u Hyundai Ioniq 5. 

Nejdůležitějším porovnáním jsou již zmíněné celkové náklady na provoz, tedy splátka leasingu spolu s náklady na palivo či energii. Zde již bateriové elektromobily těží ze své nesporné výhody nižších provozních nákladů, kdy kalkulovaných 2 500 km měsíčně zvládnou ujet téměř za poloviční částku oproti naftě. V celkovém součtu však zejména díky nižší pořizovací ceně vítězí naftový Kodiaq, na druhém místě s navýšením necelých 8% je Škoda Enyaq a třetí příčka patří Volkswagenu ID.4. Jeho celkové náklady převyšují Kodiaqa o necelých 14 %. 

Výsledkem uvedeného porovnání je tedy dosud známý fakt, že celkové náklady na provoz spalovacího vozu jsou v tuto chvíli v České republice stále ještě nižší než náklady elektromobilu. Při rozdílu v jednotkách procent, jak na pořizovací ceně, tak na celkových nákladech, již ale rozhodně dává smysl uvažovat o elektromobilu jako o ekologičtější a jízdně výrazně pohodlnější variantě konvenčního vozu. 

V Arvalu elektrickým vozidlům opravdu rozumíme a jsme připraveni vám takovéto porovnání nákladů udělat na míru podle vašich konkrétních požadavků. 

Číst dál Zobrazit méně