Společnost Enery se zabývá výstavbou a provozem fotovoltaických elektráren. Vzhledem k zaměření firmy není divu, že společnost usiluje o co největší elektrifikaci svého vozového parku. Nejen o něm jsme si povídali s Lukášem Kubáskem, který působí v Enery jako Head of O&M services CZ/SK.
Obnovitelné zdroje energie jsou čím dál větším tématem, zvláště v této době. Pociťujete, že se společnost obecně nyní staví k tomuto tématu jinak než dřív?
I s ohledem na vývoj situace ve světě a zdražování energií obecně se zásadním způsobem pohled společnosti na obnovitelné zdroje výrazně změnil. Obzvlášť s ohledem na instalované fotovoltaické elektrárny v roce 2010.
Jak se daří v České republice zvyšovat podíl „zelené“ energie?
Podíl „zelené“ energie se obecně daří zvyšovat nejen díky rostoucím cenám energií, ale také díky pobídkám státu, avšak i přesto Česká republika nepatří mezi premianty. Pomalejší navyšování podílu zelené energie mohlo být také způsobeno negativním vnímáním fotovoltaických elektráren postavených v roce 2010. Zájem ze strany obyvatel ČR o udržitelné zdroje roste. Dle výsledků výzkumu ČVUT je v ČR nicméně potřeba investice v oblasti obnovitelné energie do roku 2030 až zešestinásobit, aby dosáhla svých klimatických cílů.
Zaměřujete se jako společnost na inovace? Chystáte se nyní nějakou inovaci zavést?
Vyhodnocujeme inovativní projekty, jako je nový styl větrné turbíny nebo kombinovaný tepelný a fotovoltaický kolektor.
Kolik vozů máte na operativní leasing a kolik z toho jsou vozidla s alternativním pohonem?
Jsme celkem mladá společnost, ale do konce roku 2022 bychom chtěli měli mít 15 elektrických vozidel v Česku a na Slovensku, a to většinu na operativní leasing od Arvalu. Vzhledem k aktuální situaci na trhu máme momentálně většinu vozů zapůjčených, případně vlastněných. Naším cílem je, abychom měli do konce roku 2022 15 plně elektrických vozů, z toho 12 vozů Škoda Enyaq 80 a 3 vozy Tesla Y. Aktuálně využíváme jeden model Škoda Enyaq 80 dva vozy Tesla Y. Ostatní vozy v našem fleetu jsou se standardním spalovacím motorem.
Jak jste se svým elektrovozem spokojen?
Užívám elektrický vůz Škoda Enyaq 80 se zadním náhonem. Aktuálně mám najeto cca 26 000 km čistě elektrických. Síť nabíjecích stanic stále roste. Dojezd vozidla je pro běžné ježdění po ČR (pro moje účely) naprosto dostačující. Na dlouhých cestách musí člověk více plánovat a trochu se vytrácí komfort rychlého „dotankování“, který nabízí běžné spalovací automobily. Využil jsem možnosti instalace domácí nabíjecí stanice Wallbox v rámci dotace, což považuji za ideální stav (navíc při kombinaci s fotovoltaickou elektrárnou), neboť ráno mám automobil připravený na plnou porci kilometrů.
Zvládáte s elektrovozem i delší cesty?
Nejdelší cesta, kterou jsem najednou absolvoval, byla dlouhá cca 550 km, kdy pro mne nabíjení nebylo v podstatě překážkou. Na problém jsem narazil, když jsem zjistil (během cesty), že poskytovatel nabíjecí karty, kterou aktuálně v naší společnosti používáme, nepokrývá nabíjecí stanice v zahraničí. V ČR pokrývá tři hlavní hráče a mnoho dalších nabíjecích stanic, ale v zahraničí NULA.
Jako uživatel elektrovozu – jak byste hodnotil infrastrukturu (dobíjecí místa apod.) v ČR? Můžete porovnat třeba se zahraničím?
V ČR neustále roste, ale například oproti Rakousku (a hlavně Vídni) není hustota tak velká, ale v podstatě je pokrytá celá ČR, po které se dá cestovat v podstatě bez omezení. Do nákladů na provoz vozidla nepočítám kafíčka, co si k nabíjení kupuju.
V čem je podle vás budoucnost elektromobility?
Velkou změnu a pokrok vnímám v bateriích s pevným elektrolytem. Tyto baterie, nazývané SSB, jsou nejen odolné vůči požáru, ale umožňují dosáhnout o 30-50 % vyšší energetické hustoty, a tím až dvakrát zrychlit nabíjení oproti současným Li-on bateriím. Na vývoji této baterie již pracuje mnoho společností.
Jaká je podle vás hlavní výhoda full service operativního leasingu?
Nejsme geograficky centralizovaná společnost, ale většina uživatelů vozidel je rozeseta různě po republice a nemusíme řešit situaci (Compliance) u každého dodavatele, ale využíváme Arvalu. Hlavní výhodou je, že služba se postará o vše, tedy výměnu pneumatik, dálniční známky, servis, výměnu vozu a pojištění. Arval je partner pro řešení menších i větších problémů. Navíc máme možnost volby různých značek a typů vozů podle potřeby a díky Arvalu nemusíme vše řešit s různými partnery.
Jak dlouho už spolupracujete s Arvalem a jak byste spolupráci hodnotil?
Spolupráci jsme zahájili v roce 2022. Nejvíce oceňuji ochotu Arvalu řešit problémy, pokud nastanou. Dále komunikaci a osobní přístup.
Můžete nám o vás něco prozradit? Třeba co vás baví?
Mám rád hory, lyžování a kolo. A baví mě ticho v elektromobilu.
O společnosti:
Společnost Enery vznikla v roce 2019. Zaměřuje se na vybrané trhy ve střední a východní Evropě s ambicí stát se lídrem při přechodu od výroby energie náročné na emise uhlíku k ekologickým bezemisním zdrojům. Enery developuje, staví a provozuje zdroje obnovitelné energie se zaměřením na solární energii.