Červenec byl dvanáctým měsícem v řadě, kdy evropský automobilový trh rostl. Celkem se za toto období v EU registrovalo 851 156 osobních vozidel, solidní růst vykázaly všechny čtyři největší evropské trhy – Francie (+19,9 %), Německo (+18,1 %), Španělsko (+10,7 %) a Itálie (+8,7 %). Celkově evropský trh vyrostl o 15,2 %. Vyplývá to z dat Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).
Od ledna do července letošního roku se zaregistrovalo 6,3 milionu vozidel. I přes tyto slibné náznaky se ale trh ještě zcela nevzpamatoval z přerušení dodávek souvisejícího s koronavirovou pandemií. „Trh roste například i díky mírně se zkracujícím čekacím dobám na nová auta,“ říká Aleš Polák, generální ředitel společnosti Arval.
Elektromobilita je na vzestupu
Příznivě se vyvíjí ostře sledovaný vývoj trhu s elektromobily. Registrace nových bateriových elektromobilů se v červenci zvýšily o 60,6 % na celkové množství 115 971 vozidel. Jejich podíl na trhu je tak 13,6 %. Počty elektrických aut stoupají ve většině zemí EU. Nejvyšší vzestup zaznamenala Belgie s růstem 235,9 %, nárůst zaznamenalo i Německo (+68,9 %) a Francie (+32,4 %).
„Elektromobily se v tuto chvíli pořizují zejména z environmentálních důvodů. Zájem mají hlavně firmy,“ vysvětluje Polák. Kromě ochrany životního prostředí hraje roli i snižování provozních nákladů nebo také image firmy.
Významně se zvýšily i počty registrací hybridů. V červenci to bylo o 31,6 %. Mezi lednem a červencem se prodalo téměř 1,6 milionu hybridních vozidel, což odpovídá jedné čtvrtině podílu na trhu. Registrace plug-in hybridů pak narostly o 14,5 % na 67 060 automobilů. Jejich tržní podíl činí 7,9 %.
„Spalováky“ stále vedou, alternativy ale pomalu dotahují
Evropský trh s benzínovými auty v červenci vyrostl o 5 % a dosáhl tak počtu 304 903 vozidel. Tržní podíl se však oproti loňskému červenci snížil z 39,3 % na 35,8 %. Růst „táhla“ zejména Francie (+16,4 %) a Německo (+12,5 %). Za prvních sedm měsíců letošního roku se prodalo přes 2,3 milionu benzinových automobilů, což představuje nárůst o 14,3 % ve srovnání s rokem 2022.
Trh s naftovými auty nadále klesá, v červenci to bylo o 9,1 %. Děje se tak navzdory růstu v Německu (+2,7 %) a na trzích střední a východní Evropy, zejména na Slovensku (+36,1 %) a v Rumunsku (+19,8 %). Podíl dieselových motorů na trhu je nyní 14,1 %, přičemž v červenci loňského roku to bylo 17,9 %. „Vyrovnávání tržního podílu automobilů na naftu a elektromobilů svědčí o tom, že uživatelé o alternativních pohonech přemýšlejí. Jedním z výrazných důvodů jsou nižší provozní náklady. Podle našich výpočtů jezdí průměrný elektromobil za cenu 1,30 Kč bez DPH na kilometr, což je více než o třetinu méně v porovnání s vozidly na naftu či benzín,“ uvádí Tomáš Kadeřábek, expert na elektromobilitu z Arvalu.