Český automobilový průmysl, zdá se, začíná překonávat krizi – zvyšují se počty nových prodaných aut, ještě více se ale zvyšují ceny. Důvodem je, že se prodávají, a hlavně vyrábějí především vozidla vyšších cenových kategorií. Celý český automobilový průmysl tak díky meziročnímu nárůstu utržil přes 1 013 miliard Kč. Přes mírný nárůst ale chybí tuzemské ojetiny, které navíc v průměru nadále zdražují. Průměrně narostla cena ojetých vozů meziročně na bezmála 300 000 Kč.
Kvůli horší dostupnosti ojetin vedou některé z leasingových společností programy operativního leasingu ojetých vozů. Ty pomáhají uspokojovat poptávku po levnějších vozech, které zrovna nesjely z výrobní linky. A to v době, kdy se navíc na určité značky dovezené ze zahraničí čeká i přes jeden rok. Hlavním tuzemským zprostředkovatelem operativních leasingů ojetin pro jednotlivce i firmy je společnost Arval, která k němu přistoupila vloni.
„Oddělení retailu, operativního leasingu ojetin, je v Arvalu poměrně nové a stále roste. Kolegové z se starají především o fyzické osoby, malé podnikatele, živnostníky. Snažíme se nabízet co nejširší portfolio zánovních a obecně ojetých vozů. V ceně, která začíná u 3500 Kč měsíčně, mají zákazníci také pravidelný servis, takže jim odpadávají starosti s nečekanými náklady, které se, obzvlášť v době zvýšené inflace, mohou opravdu negativně podepsat na rodinných rozpočtech,“ uvedl Jiří Solucev, šéf oddělení retailu ve firmě Arval. „Zároveň se snažíme nasytit poptávku po novějších ojetinách s prověřenou a jasně doložitelnou servisní historií a technickým stavem, což není vždy samozřejmostí ani v autobazarech.“
Některé z bazarů s ojetými vozy nejsou tahouny v poctivosti, dokládají to i opakované průzkumy a shromažďovaná data společnosti Cebia. Cena vozidla by měla korespondovat s technickým stavem a jeho historií, bazary se ovšem leckdy pokouší cenu a marže šponovat neuvedením závad nebo událostí typu drobné, vážné či dokonce totální havárie. K tomu Cebia nabízí službu rychlého on-line prověření.
„Zájem o historii aut roste i během letošního roku. V květnu jsme zaznamenali meziroční navýšení dokonce o 44 %,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia. „Lidé se bojí podvodů a bojí se dodatečných nákladů, které by je mohly čekat, protože řada z nich nemá peníze na další investice. Auta se zdražují a spolu s nimi rostou i náklady na údržbu a servis. Pochopili, že je lepší investovat pár stokorun a znát historii vozu, než být za pár měsíců či let nepříjemně překvapen technickými problémy, které vyžadují nemalé finanční investice. Kromě toho také nechtějí přeplácet reálnou cenu vozu, protože zatajení havárií či stočení tachometru prodražují auto o desetitisíce korun i více. Navíc pokud zjistí menší závady, mohou si u prodejce vyžádat slevu,“ vysvětluje dále Martin Pajer z Cebia a dodává, že drtivá většina lidí prověřuje přes Cebia více než jedno auto.
Přesto se ceny ojetých aut kvůli velkému zájmu, nedostupnosti i případné nepoctivosti některých bazarů zvedly meziročně zhruba o 10 %. Tím tempo zdražování zvolnilo, průměrná cena za ojeté auto ovšem dosáhla téměř tří set tisíc korun. Průměrný věk prodávaných vozů se snížil o půl roku na devět let. Tuzemské ojetiny, které svým počtem meziročně stouply, dosahují v průměru „věku“ 7,2 roku, vozy ze zahraničí pak 10,6 roku. Podle dat společnosti Cebia je ovšem každé 4. starší patnácti let. Mírně klesl počet ojetých aut dovezených z Německa.
„Zejména u aut dovezených z Německa lidé důvěřují prodejcům. Přitom každé páté auto pochází ve skutečnosti z jiné země a jen tato skutečnost stojí kupující zhruba 30 000 Kč, a u dražších a mladších vozidel pak i více,“ dodává Pajer.
Za meziročním zvýšením podílu prodávaných ojetých aut s českým původem na 48,5 % tak stojí také fakt, že u nich lze původ ověřit o přesněji a jednodušeji. V garanci původu a historie vozu ovšem opět vede způsob operativního leasingu ojetin.
„Jsou to vozidla, která sloužila zákazníkům v rámci operativního leasingu nových vozů, takže k možnosti jejich odkupu klientem je tu ještě možnost dalšího operativního leasingu právě těchto mladých ojetých aut, kdy zůstávají v naší flotile. To znamená nejen kompletní záznamy o údržbě, ale pokračující servis, skutečné údaje o najetých kilometrech a český původ,“ upřesňuje Solucev z Arvalu. „U operativního leasingu ojetého vozu tak mají klienti jistotu, že je auto v pořádku, včetně toho, že není zatíženo exekucí nebo krádeží. Další ze silných důvodů, proč je o službu takový zájem. Navíc odpadají různé úvěry a nutnost vynaložit velkou sumu najednou v období, kdy ekonomika stagnuje. Zákazník si navíc může auto později odkoupit za nižší cenu.“