V sobotu odstartoval Evropský týden mobility, který má za cíl propagovat způsoby přepravy snižující dopady na životní prostředí. Udržitelná mobilita přitom může mít řadu podob. Jednou z nich je i provoz vozidel, která v rámci vozového parku sdílí více zaměstnanců. Poskytovatel operativního leasingu společnost Arval přichází s Car Sharingovým řešením, které umožňuje firmám digitalizaci jejich sdílených automobilů.
„Firmy využívající poolová vozidla, tedy auta, která mezi sebou zaměstnanci sdílí, mohou díky našemu řešení efektivněji spravovat svůj vozový park a mít nad ním větší kontrolu. To sebou přináší nejen snižování uhlíkové stopy, ale i nákladů na provoz,“ říká Aleš Polák, generální ředitel Arvalu v České republice. Car sharing je rostoucím trendem, jedná se totiž mimo jiné o způsob, jak sdílená auta nabídnout k využití zaměstnancům během večerů a víkendů. Vozidla lze případně sdílet i mezi sousedícími firmami.
Jak řešení Arval Car Sharing vypadá v praxi?
Postup je poměrně jednoduchý, dané vozidlo se nejprve osadí telematickou jednotkou ACS a následně se vytvoří profil klienta, který je možno přizpůsobit jeho požadavkům a specifikům. Zaměstnanci si vozidlo zarezervují v intuitivní mobilní aplikaci, která je dostupná pro operační systémy Android a iOS. Před začátkem zápůjčky jim aplikace ukáže, kde vozidlo stojí a umožní jim odemknout ho mobilním telefonem. Samozřejmostí je přesná evidence najetých kilometrů, případně stavu baterie jednotlivých vozů a také sběr dat, která lze využít pro vytvoření knihy jízd. Arval Car Sharing je plně automatické digitální bezklíčové řešení, které usnadní život nejen zaměstnancům, ale hlavně fleet manažerům.
České firmy z průzkumu chtějí alternativy
V rámci environmentální zodpovědnosti bude podobných řešení pravděpodobně přibývat, a to nejen v rámci automobilové dopravy. “Budoucností sdílených dopravních prostředků je v budování takzvaných mobility hubů, kde v rámci rezidenčních oblastí, kancelářských komplexů nebo hotelových resortů vznikají centra sdílené mobility. Ke sdílení tam mohou být k dispozici nejen auta, ale také kola či koloběžky a může zde být napojení na hromadnou dopravu. Právě to je vize udržitelné a efektivní mobility, kterou má společnost Arval jako jednu ze svých priorit,“ dodává Aleš Polák.
Z průzkumu Arval Mobility Observatory vyplynulo, že celkem 68 % zúčastněných českých firem už zavedlo některé z alternativních řešení mobility, mezi které sdílení vozidel patří. Dalších 20 % to má v plánu v následujících třech letech.
Elektrokola řeší zácpy ve městech
Další funkční alternativou jsou kola na elektrický pohon, která mohou firmám pomoci zejména s neutěšenou dopravní situací ve velkých městech. V případě evropských metropolí se průjezdnost meziročně zhoršila o více než 50 %. V pražské dopravní špičce řidiči průměrně stráví 57 hodin ročně. Ruku v ruce s časem prosezeným v zácpách navíc rostou i vypouštěné emise. Služba Arval Bike Lease tak společnostem umožňuje nabídnout zaměstnancům nejen efektivní dopravní prostředek, ale v případě zapálených cyklistů i zaměstnanecký benefit.
„Elektrokoly na leasing jsme vyslyšeli volání neutěšeného stavu dopravy nejen v Praze. Tato služba se hodí i do menších měst nebo na periferie měst krajských, kam často dojíždějí za prací lidé z okolních obcí. Firmy tak mohou nabídnout zaměstnancům další formu přepravy vedle své motorizované flotily,“ vysvětluje Aleš Polák z Arvalu. Elektrokola navíc firmám pomohou lépe plnit ekologické závazky, což bude díky blížící se povinnosti ESG ratingu klíčové.