Po krátkém přivítání u dostihové dráhy v Chuchli se vydáte elektrickými vozy na Polygon v Příbrami a vyzkoušíte si tak jízdu v ostrém provozu, včetně nabíjení. Na místě pro vás bude připravena možnost testovacích jízd i škola smyku až s 8 různými modely, chybět nebudou ani lehké užitkové vozy. Na místě budete mít možnost probrat otázky elektromobility s našimi specialisty i klienty a dozvědět se tak více nejenom o technologických novinkách, aktuálním stavu trhu s automobily, ale také o zkušenostech z praxe (podrobnější představení témat níže). Arval Electromobility Day se bude konat ve čtvrtek 27. dubna 2023.
Zaujmout vás mohou následující témata:
Aktuální problémy na automobilovém trhu: Zdražování a stáří vozového parku
Ceny aut dlouhodobě rostou, v průměru o 6 % za rok, a automobilky budou muset dál zdražovat kvůli splnění nových evropských norem. Podle odhadů až o statisíce na jednotlivých vozidlech. Relativně nejvíce se prodraží malá vozidla, u kterých se výroba přestane vyplácet, tím se nové automobily pro spoustu lidí stanou cenově nedostupné. Variantou není ani koupě těch ojetých, jelikož i ty v nedávné minulosti zdražily. Do budoucna tak hrozí další zvyšování stáří vozového parku, které se už nyní pohybuje okolo 16 let. Situaci nepomáhá ani stále trvající čipová krize, která prodlužuje výrobu aut a podle odhadů se situace nebude lepšit ani v blízkých měsících. „Možností do budoucna by pro Čechy mohl být tzv. carsharing. Ten nám už nyní funguje například v Nizozemsku nebo Belgii. Zdaleka ne každý chce mít auto nonstop k dispozici, protože ho třeba nemá kde zaparkovat, nebo si ho chce vzít jen tehdy, když ho nutně potřebuje,“ líčí možnosti Tomáš Kadeřábek (Arval).
Jsou elektromobily opravdu tak ekologické?
„Ekologická stopa bateriových elektromobilů a její porovnání s konvenčními vozy je častým a vášnivým tématem diskuzí. Jeden argumentuje lokálně bezemisním provozem, absencí hluku a vibrací. Druhý mluví o náročné těžbě potřebných surovin a výfuku v elektrárně. Na EV Day se pokusíme nabídnout co možná nejrealističtější pohled.“ Tomáš Kadeřábek (Arval)
Přidáváme proto pár čísel:
Z pohledu výroby vozů je emisně méně náročný elektromobil, zato kompletace baterie hraje do karet autům se spalovacím motorem. Při tomto procesu se jedná o 60-100 kg CO2 na 1 kWh kapacity baterie. Při průměrné velikosti akumulátoru 50 kWh tak musí elektromobil při svém provozu ušetřit 3 až 5 tun CO2. Po vykompenzování „dluhu“ z výroby se pak od jistého počtu ujetých kilometrů stává emisně méně náročný. S energetickým mixem v ČR by zde platila hranice cca 90–100 tis. km. Do emisní stopy vstupuje též recyklace vozidel - při testech recyklace vyřazených akumulátorů se podařilo znovu využít až 90 % všech materiálů. Neposledním, ale také důležitým měřítkem je emisní faktor výroby elektrické energie země. Pokud se vyrábí převážně z uhlí, 1 kWh může generovat více než 800 g CO2 . Pokud je zdrojem např. voda, pak je hodnota více než 30x nižší. Obecně ale platí, že i ve státech s nejhorším energetickým mixem elektromobily vypouštějí o téměř třetinu méně emisí než vozidla se spalovacími motory.
Dostupnost elektromobilů
Podle výzkumu Evropské asociace výrobců automobilů není problém v nedostupnosti elektromobilů jako takových, jelikož v roce 2022 představovali 21,6 % nově registrovaných automobilů v EU (bateriové elektromobily a plug-in hybridy dohromady). I přesto ale ve více než polovině členských států je jejich podíl na trhu 9 % a méně. Důvodem je cenová dostupnost, která se pojí s ročním čistým příjmem. Mezi země s nejvyšším podílem elektromobilů patří země s nejvyšším průměrným čistým ročním příjmem jako je Švédsko (56,1 %; 35 486 Eur) dále Dánsko, Finsko, Nizozemsko nebo Něměcko. V tomto výzkumu nejhůře dopadlo Slovensko, v těsném závěsu s Českou republikou. „Elektromobilita je pro společnost Arval jednou z klíčových oblastí. Právě operativní leasing by mohl pomoci lidem, kteří na vlastní vozidlo nedosáhnou. Odpadá nutnost vysoké počáteční investice a starost s prodejem vozu po konci jeho užívání. Samozřejmostí je zajištění kompletního zákaznického servisu a všeho, co s provozem takového vozidla souvisí.“
Elektromobilita jako závazek pro firmy
Elektrické vozy mohou firmám poskytnout řadu výhod, nicméně české společnosti jsou s jejich začleňováním do vozových parků v porovnání s jinými státy stále opatrné. Vyšší pořizovací cena, dojezd vozidel či zajištění dostatku nabíjecích stanic tvoří hlavní oblasti, které musí firmy řešit. Oproti minulým rokům se ale situace lepší, zejména díky evropské legislativě a rostoucímu trendu řešení dopadu činností firem na okolní prostředí, se společnosti více zajímají o tento typ aut. „Firmy u nás mají možnost si elektromobily vyzkoušet v rámci střednědobého pronájmu, aby zjistily, jaké všechny benefity to přináší. V rámci jedné zápůjčky lze využít více různých modelů, aby se uživatel ujistil, který model mu vyhovuje nejlépe.“ říká Tomáš Kadeřábek (Arval).