Japonská společnost Daikin letos slaví stoleté výročí svého založení a v Evropě působí už více než 50 let. Dnes je lídrem na trhu v oblasti vytápění, chlazení, ventilace, čištění vzduchu a chladicích technologií. S ředitelem společnosti Vladimírem Steinerem jsme si povídali o Daikinu, inovacích i automobilech.
Představíte nám společnost Daikin?
Letošní rok je pro nás slavnostní a významný, protože slavíme sto let od založení společnosti. Daikin se zrodil v roce 1924 v japonské Ósace. Už od začátku byla společnost velmi inovativní, snažila se najít správné místo na trhu a odlišit se, aby byla pro klientelu zajímavá. Z počátku se specializovala na vybavování vagonů ventilačními a chladicími systémy. Za velmi progresivní považuji fakt, že Daikin se poměrně rychle začal prosazovat i v dalších zemích – v podstatě zahájil svojí globalizaci. Tento krok byl jedním z kořenů jeho dnešní velikosti. Jako nadstavbu vnímám i skutečnost, že firma se od počátku ve vývoji zaměřovala na vylepšování účinnosti a snižování energetické náročnosti svých výrobků. Daikin rovněž pochopil, že důležité nejsou jen „kovové“ součástky produktů, ale i chladiva, která v nich proudí. Proto se soustřeďuje i na jejich vývoj. Do Evropy vstoupila firma v roce 1973, do té doby zde fungovalo obchodní zastoupení.
Jaké je podle vás kouzlo úspěchu?
Podle mě je zajímavé to, že Daikin po prvních letech v Evropě akceptoval, že evropská kultura a japonská kultura se výrazně liší a totéž že platí i o samotném trhu. Proto velmi záhy po otevření evropského zastoupení dospěl k rozhodnutí, že Evropa bude mít své vlastní výrobky, které se tu budou i vyvíjet. Vývoj a výzkum se stal nedílnou součástí evropské struktury, a to se drží dodnes. Výrobky určené pro Evropu jsou v Evropě vyvinuty, otestovány, certifikovány a vyrobeny. Tím pádem jsme schopni pružněji reagovat na specifické potřeby jednotlivých trhů. I díky tomu je Daikin v Evropě dobře známý, protože má v mnoha zemích své výrobní kapacity a vývojová centra.
Když budu mluvit třeba o České republice, kromě obchodního zastoupení jsme zde vybudovali dva významné výrobní závody – první v roce 2004 v Plzni a druhý následujícím roce v Brně. Plzeňský výrobní závod se specializuje na výrobu klimatizací pro celou Evropu. V areálu závodu je zároveň i vývojové a výzkumné středisko včetně zkušebních komor. Do Brna byla zpočátku umístěna výroba kompresorů. Nyní byla brněnská továrna rozšířená o 24 tisíc čtverečních metrů. Výstavba se dokončuje a osazuje se technologiemi pro výrobu tepelných čerpadel.
Kolik lidí v Daikinu pracuje?
Daikin v České republice představuje více než 3200 pracovních míst, hovořím o stálých pracovních místech. Samozřejmě v závislosti na sezónnosti zaměstnáváme i externí pracovníky.
Má vliv na poptávku po vašich produktech měnící se klima, například stále teplejší letní měsíce, nebo ceny energie?
Aspekty, které jste zmínila, mají výrazný vliv na poptávku. Nejenom v České republice ale vlastně v celé Evropě čelíme stále častěji extrémnějším teplotám. Tam, kde se dříve o klimatizaci ani neuvažovalo, se dnes již instaluje. Obliba tepelných čerpadel vzduch-vzduch, známých jako klimatizace, v posledních letech sílí. Domácnosti využívají stále častěji tato zařízení nejen pouze pro chlazení, ale i pro přitápění nebo dokonce jako primární zdroj topení.
Co se týče cen energií, je to složitější. Mnoho lidí poměřuje cenu elektrické energie s cenou plynu. Tepelná čerpadla jsou přibližně 4x účinnější než klasické kotle. V době, kdy panovala obava z nedostatku plynu, byla například poptávka po tepelném čerpadle mimořádná. Čerpadla se dokonce se stala nedostatkovým zbožím. Dnes jsou domácnosti obezřetnější s investicemi. Celkově investují méně a velmi pečlivě zvažují, na co své prostředky vynaloží, aby se jim výdaje brzy vrátily. To samozřejmě ovlivňuje nestálost poptávky.
Jsou vaši zákazníci hlavně firmy nebo domácnosti?
Poskytujeme komplexní služby a nabízíme velmi rozsáhlé portfolio výrobků. Proto jsou našimi zákazníky obě zmíněné skupiny. Pro domácnosti vyrábíme klimatizace, tepelná čerpadla, ventilace, rekuperace i čističky vzduchu. Ještě širší paletu výrobků a zařízení máme k dispozici pro segment komerční a průmyslový. Dokážeme vybavit administrativní budovy, nemocnice, obchody i velké výrobní areály, ať už se jedná o vytápění, chlazení nebo ventilaci. V nabídce disponujeme i produkty pro potravinové chlazení a mražení včetně chladicího nábytku, což jsou zařízení, která vidíte například v supermarketech. Do našeho portfolia patří i transportní chlazení, to znamená chladírenská nebo mrazírenská úprava nákladních automobilů, dodávek i kamionů.
Jsme jednou z mála firem, která realizuje kroky od prvotního návrhu, projektu, výroby, instalace zařízení až po následný pravidelný servis. Řada zákazníků oceňuje možnost mít jednoho dodavatele. Mohou se pak lépe spolehnout na hladký průběh realizace a dlouhodobou funkčnost celého systému.
Zaměřujete se také na inovace?
Je za námi stoletá historie spojená se zkušenostmi, vývojem a výzkumem, a ta je samozřejmě viditelná. Za ta léta jsme sektor HVAC obohatili o celou řadu převratných zařízení a patentů.
Všeobecně se snažíme, aby naše výrobky byly kvalitní a splňovaly veškeré nároky na efektivitu provozu. Zaměřujeme se na vývoj zařízení s nejvyšším možným výkonem při nejmenší energetickou náročností a s co nejmenším dopadem na životní prostředí. Naše inovace směřují k tomu, abychom mohli ve výrobcích používat nově vyvinutá, méně ekologicky škodlivá nebo ekologicky nezávadná chladiva. Tichost chodu takových zařízení je taktéž neustále zdokonalována.
Neméně důležitým bodem je, aby výrobky skutečně odpovídaly uživatelským potřebám zákazníků. Jedním bodem je energetická úspora a teplotní komfort, ať již vzduchu nebo vody.
Druhým aspektem je ovládání zařízení. Důraz na snadné ovládání, a to i dálkové, je dnes velmi populární. Většina uživatelů vítá zejména u topných systémů, aby v okamžiku, kdy cokoli není v pořádku, proběhl servisní zásah rychle. Ideálním stavem je diagnostika vzdáleným přístupem.
V poslední době jsme inovovali řadu rezidenčních vysokoteplotních tepelných čerpadel vzduch-voda. Ta jsou hojně používána při renovacích, tj. tam, kde lidi nahrazují stávající kotle na tuhá paliva nebo kotle na plyn. Umí ohřívat vodu až na 70 stupňů Celsia a naprosto spolehlivě fungují až do minus 28 stupňů Celsia venkovní teploty.
Inovace probíhají také směrem k samotné instalaci, tj. aby výrobky byly v objektech snadno namontovatelné. A v neposlední řadě důležitá není jen samotná technologie a její funkčnost, ale rovněž i design. Protože naše produkty bývají i viditelnou součástí exteriéru nebo interiéru, musí dobře vypadat. Jsme hrdí, že některé naše výrobky získaly prestižní ocenění Red Dot Awards.
Zmínil jste vývojová a výzkumná centra. Jsou i jinde v Evropě?
Samozřejmě. V Evropě takových center máme dvanáct. Kromě již zmiňovaného centra v Plzni mohu jmenovat Belgii, Itálii, Německo nebo Velkou Británii. Každá modelová řada se vyvíjí v určité lokalitě a vývojová centra jsou z praktických důvodů většinou v blízkosti anebo součástí výrobních závodů. Takové centrum není pouze o prostoru pro inženýry, kteří konstruují na počítači komponenty nebo výrobky. Potřebujete dílny, modelárny, velmi drahá zařízení k diagnostice jednotlivých parametrů, akustické komory a speciální zkušební komory, kde můžete simulovat všechna možná prostředí, v nichž výrobky musí spolehlivě fungovat.
Jak se stavíte k udržitelnosti?
Téma udržitelnosti je pro nás důležité, neustále se snažíme snižovat naši uhlíkovou stopu. Už samotné naše výrobky pomáhají snižovat CO2. Kontinuálně vyvíjíme chladiva, aby co nejméně zatěžovala životní prostředí. Aktivně i podporujeme cirkulární ekonomiku chladiv. Chladiva totiž mají svoji „životnost“. My dnes dokážeme použité chladivo odsát a následně recyklovat nebo regenerovat. Mírně znečištěná chladiva umíme recyklovat, to znamená pročistit a využít je znovu. Pokud jsou chladiva více znehodnocená, pak je regenerujeme. Regenerovaná chladiva stejných parametrů, jako má chladivo panenské, využíváme po smíchání s panenským chladivem v našich výrobcích.
S udržitelností souvisí i přístup k naší politice pro služební vozy. Každý rok zpřísňujeme emisní limity pro vozidla v našem vozovém parku.
Kolik vozidel máte ve fleetu?
Pokud se bavíme jen o České republice, jsou to desítky vozidel. Kumulativně v Evropě již flotila Daikinu čítá nižší tisícovky vozů. Fleet tvoří kombinace osobních a užitkových aut, především servisních dodávek. Využíváme vozy všech běžných druhů pohonů. V České republice provozujeme nejen vozy se spalovacím motorem, ale disponujeme již desítkou plug-in hybridů. Výhodou je dostupnost nabíječek přímo v garážích naší centrály. Elektromobilitu podporujeme jako zajímavou alternativu. Nedávno jsme měli možnost otestovat flotilu elektrických vozů BMW v rámci osvětové aktivity „Going Green by BMW“. Jsem přesvědčený, že toto praktické vyzkoušení si elektromobilů v denním životě přineslo řadě kolegyň a kolegů pozitivní zkušenost a ovlivní jejich rozhodování při výběru příštího služebního vozu.
Jaká je podle vás hlavní výhoda operativního leasingu?
Za mě je to jednoznačně plánovatelnost nákladů. Umíte s vysokou přesností kalkulovat, kolik vás bude provoz vozidel stát. Další výhodou je určitý komfort v podobě „méně starostí“. Nemusíte si hlídat servisní faktury, přezutí pneumatik nebo řešit, kdy vám končí technická. To samé platí i pro obměnu vozidel. Nepotřebuje řešit, co s použitým vozidlem a starat se o jeho prodej. Jsem rád, že se kolegové tak mohou soustředit na náš byznys a nemusí se zabývat provozními záležitostmi kolem vozidel.
Jak dlouho s Arvalem spolupracujete?
Naše spolupráce je stále poměrně čerstvá, je to něco přes jeden rok. Arval zvítězil ve výběrovém řízení. Po celou dobu tohoto tendru podával velmi profesionální výkony a dokázal reagovat na drtivou většinu našich požadavků. Toto velice oceňuji. I můj kolega, který dohlíží na vozový park, je s přístupem a proaktivní péčí partnerů z Arvalu velmi spokojený. Lidé z Arvalu reagují obratem na naše potřeby a drží slovo: na čem jsme se dohodli, to platí.
Považujete nějakou službu v Arvalu za revoluční?
Vím, že rozšířili služby operativního leasingu i do segmentu mimo korporátní klientelu. Myslím, že tzv. uhodili hřebíček na hlavičku a našli mezeru na trhu. Služba, která tady chyběla, má poměrně zajímavý potenciál.
A co v historii automobilismu. Co považujete za revoluční změnu?
Neřekl bych, že je nějaká změna přímo revoluční. Revoluční změnou bylo sestrojení prvního automobilu a tím zahájení odklonu od koňských povozů. Automobilový průmysl se spíše vyvíjel a zdokonaloval, takže evoluce. Samozřejmě významné milníky v historii najdeme snadno. Když se například kdysi přešlo od podvozku s nasazenou karoserií k samonosné karoserii, bylo to převratné. Dnes to vnímáme jako běžnou věc. Za důležité považuji aplikaci prvků bezpečnosti – pás, airbag, ABS. V současnosti se mi jeví jako velmi zajímavá technologie vodíkových aut. Jsem zvědavý, jestli se prosadí. Vodíková auta by mohla být velmi dobrým řešením i pro nákladní a autobusovou dopravu.
Jste fanoušek aut?
Zbožňuji je. Už od dětství. Nepamatuji si, že bych si někdy hrál s něčím jiným než s legem nebo autíčky. S angličáky jsem najezdil snad tisíce kilometrů. A od mladých let jsem toužil řídit své vlastní auto. První auto jsem si koupil z našetřených peněz asi týden po 18. narozeninách. I po dlouhých letech mne řízení stále nesmírně baví. Jsem rád, že zálibu v autech sdílí i můj syn. Mnoho rodinných výletů směřujeme do automobilových muzeí nebo na nějakou automobilovou akci.
Máte nějaký oblíbený nebo vysněný model?
Pokud jde o vysněný model, zabrousím spíše do historie. Obdivuji klasická anglická auta. Kdybych měl neomezený rozpočet a místo v garáži, přál bych si Jaguar E-Type nebo Aston Martin DB5, kterým jezdil James Bond.
Co nesmí ve vašem voze chybět?
Dobré zabezpečovací zařízení a ideálně i lokalizátor vozu. K tomu jsem dospěl poté, co jsem jednoho dne našel své parkovací místo prázdné. Dbám i na to, abych měl v autě vždy dostatek pití. To mne naučila jedna zimní příhoda s několikahodinovým parkováním na dálnici. A nesmí chybět ani sluneční brýle, nabíjecí přihrádka nebo kabel a mobilní telefon.